68 מחקרים על הארוחה המשפחתית

דוח מחקר של חוקרי אוניברסיטת Rutgers  מניו ג'רסי, מלכד תוצאות של 68 מחקרים שעסקו בנושא הארוחות המשפחתיות בשנים האחרונות. מהמחקר עולה כי 40% מהתקציב המשפחתי הממוצע בארצות הברית מוקדש לאכילה מחוץ לבית, שבמרבית המקרים אינה אכילה משפחתית.
ממצאי המחקרים מצביעים על כך כי משפחות שאוכלות יחד נוטות לאכול יותר פירות וירקות, יותר סיבים תזונתיים, מוצרים עשירים בסידן וויטמינים ופחות ג'אנק פוד. 


כך שבעצם ארוחות משפחתיות גורמות לאנשים לאכול נכון יותר ולרזות באופן הכי הגיוני.

"בני נוער שסועדים יחד עם משפחותהם יסבלו פחות מדיכאון וירגשו תחושת בטחון משפחתי", מסבירה ג'נפר מרטין- ביגרס, מהמחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת Rutgers, "לבני נוער אשר אוכלים ארוחות משפחתיות יש גם סיכוי נמוך יותר לסבול מדימוי גוף בעייתי".



החוקרים מראטגרס מדברים גם על ההשפעה העצומה שיש לארוחה המשפחתית על גיל ההתבגרות. "לילדים אלה יש פחות סיכוי לעשן, לשתות, להשתמש בסמים, להיכנס לדיכאון, לפתח הפרעות אכילה ולשקול התאבדות, כך סביר יותר שהם יצליחו יותר בבית הספר, ידחו  את קיום יחסי מין".

אוסף נתוני מחקרים נוסף בנושא מציג גם את נתוני המחקר שפירסמה אוניברסיטת הרווארד.
לפי המחקרים שנערכו - ילדים אשר אכלו ארוחות משפחתיות  במשך רוב ימי השנה, אוכלים יותר פירות וירקות ופחות מזון מטוגן, שומנים רוויים ושומני טרנס לעומת ילדים שאוכלים עם המשפחה רק פעם או פעמיים בשבוע.
לילדים אלה הייתה צריכה גבוהה משמעותית של ברזל, סיבים, סידן, חומצה פולית, ויטמין C,B-12,B-6, וE. הממצא המעניין היה שלילדים אלה היו הרגלי אכילה בריאים, גם כשלא היה מדובר בארוחה משפחתית, כמו למשל באכילה מחוץ לבית.

החוקרים מוסיפים: "כאשר שני ההורים עובדים, והילדים מדלגים בין חוגים למסכים למיניהם, קשה למצוא את הזמן לשבת יחד, להקשיב זה לזה ואז הארוחה המשפחתית הופכת למותרות. כאשר הבישול מקבל משמעות של עבודת פרך והארוחות הופכות מהירות וקלות הכנה, נדמה כי האוכל איבד את המשמעותו".

שלומית אלעד, דיאטנית קלינית העובדת עם משפחות, מסבירה: "אצל משפחות רבות", "כאשר יושבים לארוחה משפחתית מוגשת לכל אחד מבני המשפחה צלחת אישית עם מנה אחרת, וזה לוקח זמן, סבלנות וכוחות שלא תמיד קיימים אצל הורה שעבד שעות רבות במשך היום. ואלה הם למעשה האויבים שלנו.

המינון המינימאלי להנאה מהיתרונות של ארוחה משפחתית, לפי המחקרים השונים, הוא 4- 5 פעמים בשבוע.  "אנחנו מאמינים כי הארוחה המשפחתית היא פלטפורמה לסל של ערכים ויתרונות", מסכמת מרטין –ביגרס, לכל בני המשפחה, ולא רק לילדים הצעירים, יתרונות הן תזונתיים והן חברתיים ובריאותיים".

הילד/ההורה מרגיש שיש לו מקום להביע את עצמו, יש לו לאן לחזור וההרגשה הזו מלווה אותו גם במהלך כל היום. הוא לא מרגיש שהוא גר לבד בעולם עם שני הורים עסוקים שאין להם זמן או חשק להקדיש לו את המינימום.



 
מקורות:  1    2

רשומות פופולריות