מחקר מאוניברסיטת אוהיו - בודדים חולים יותר

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו הוכיחו: יש קשר בין כשלים במערכת החיסון לבין מצבו החברתי של האדם. כמו כן מתברר כי אדם בודד מתקשה יותר להתגבר על לחץ, מצב שעלול לגרום למחלות לב.
 
הבדידות מסתבר אינה רק בעיה חברתית כפי שרבים תופסים אלא גם בעיה רפואית. 

מחקר חדש, שנערך על ידי ד"ר ליסה גרמקה מאוניברסיטת אהיו לרפואה ושהוצג השבוע
23/1/2013 בכינוס השנתי של האגודה האמריקנית לאישיות ופסיכולוגיה חברתית, מגלה כי מערכת החיסון של אנשים בודדים חלשה יותר ובגופם ישנם יותר וירוסים עם פוטנציאל של התפתחות למחלות. בנוסף מתברר כי לאנשים אלו ישנם בגוף יותר גורמים מעוררי דלקות הקשורות למחלות לב ומחלות כרוניות נוספות.

למחקר הנוכחי גייסו ד"ר גרמקה ועמיתיה 200 נשים בשנחות ה-50 לחייהן שנרפאו מסרטן השד וכן גם 154 נבדקים מבוגרים בגיל העמידה שסובלים מעודף משמעותי של משקל שאין להם בעברם מחלה קשה מכל סוג שהוא. שתי הקבוצות הועברו מספר מחקרים שהעלו מספר נתונים משמעותיים מאד בנוגע לקשר שבין בדידות למחלות. את הקבוצה הראשונה, של הנשים חולות הסרטן, העבירו החוקרים מחקר שכלל לקיחת דגימות דם שעקבו אחרי וירוס ההרפס אצלם בדם. ההתמקדות בווירוס ההרפס נובעת מהעובדה שמדובר בגורם הנמצא באנשים רבים מבלי לחולל את המחלה עצמה.


בדרך כלל בעקבות הימצאותו של הווירוס בגוף מתפתחים במערכת החיסונית של הגוף נוגדנים שונים המסייעים לגוף להתמודד עם וירוסים ומחלות בטווח רחב. עם זאת הימצאותם של חלקי וירוס רבים בגוף מלמד מצד שני על בעיה במערכת החיסון.

בנוסף לבדיקה זו תושאלו כל הנשים על חייהם החברתיים ועל מספר הידידים והידידות שיש להן. תוצאות המחקר היו חד משמעיות והראו כי לנשים בודדות היו יותר נוגדים לוירוס בתוך הדם שלהם ברמה שלימדה על בעיה במערכת החיסונית. לדברי ד"ר גרמקה "התוצאות היו חד משמעיות והראו על קשר ברור בין אישה בודדה לבין בעיה או אי שיווי משקל של המערכת החיסונית בגופה".

אחרי בדיקת הקבוצה הראשונה ערכו החוקרים ניסוי העוסק בתנאי לחץ ובתגובת הגוף ללחץ נפשי על חברי שני הקבוצות: הנשים שהחלימו מסרטן והמבוגרים בעלי המשקל העודף. לפני תחילת הניסוי נלקחו דגימות דם מהנבחנים ונמדדו בדם שיעור החלבונים מעוררי הדלקות שנמצאו בהם. אחרי כן הונחו משתתפי הניסוי להעביר הרצאה לפני קבוצת אנשים גדולה במשך שעה אחת.


שומעי ההרצאה הונחו במפורש על ידי צוות החוקרים שלא להגיב בשום צורה כלפי הדברים שיגידו בהרצאה משתתפי הניסוי וכן גם לשמור על פנים חתומות ולא מחייבות לאורך כל השעה. בצורה זו גרמו החוקרים למרצים להילחץ באופן משמעותי מהסיטואציה כיון שהם לא זכו לשום תגובה מהקהל אפילו כאשר הם סיפרו בדיחות.

רמת הלחץ בהרצאה גם גברה לאורך השעה בעקבות הסיטואציה הזו שרק השפיעה מאד על אנשי הניסוי. בנוסף לכך לקראת ההרצאה הזריקו החוקרים לדמם משתתפי הניסוי תערובת חיידקים לא מזיקה שתפקידה היה לעורר את מערכת החיסון. כן גם תושאלו כל האנשים על מצבם החברתי.

בהקשר לכך בדיקת דם שנלקחה מהמרצים מיידית אחרי ההרצאה הראתה כי אנשים בודדים הגיבו פיזית בצורה משמעותית וקשה על הלחץ שהם עברו בהרצאה ובדמם נמצאו הרבה יותר חלבונים מעוררי דלקות.

ד"ר גרמקה אמרה בתום הניסוי כי "כבר בעבר ברור שיש קשר בין בדידות למצב בריאותי לא טוב אולם נראה כי מדובר ממש בקשר ישיר שמצריך בדיקה מעמיקה. כמו כן נראה כי אדם בודד מתקשה יותר להתמודד עם לחץ ולא מדובר רק בבעיה נפשית אלא במשהו שמשפיע באופן חמור על המערכת
הגופנית ויכול לגרום לצרות רפואיות רבות".

"אנשים חברתיים צריכים לשמוח על תוצאות המחקר שמלמד כי קשרים חברתיים פועלים על הגוף כמו תרופה" היא סיכמה.


רשומות פופולריות